Sažetak projekta
Posljednjih godina sve veći broj učenika ima ozbiljne poteškoće i smetnje po mentalno zdravlje, među ostalim, uzrokovane i pandemijom COVID-a 19 te potresima. To potvrđuju i najnovija istraživanja (ERF Sveučilišta u Zagrebu, projekt P.R.O.T.E.C.T), čiji rezultati pokazuju visoko prisutne simptome problema mentalnog zdravlja, ozbiljne simptome depresivnosti, anksioznosti i stresa kod 20-30 posto ispitanih učenika. Do sličnih podataka došli smo i u našoj školi (upitnici, razgovori), gdje je u porastu broj učenika koji kod iskazivanja emocija koje prepoznaju kod sebe kada su u školi navode umor, osjećaj nelagode, osjećaj nemira, nervoze, ljutnje ili bijesa. Djeca osjećaju velike promjene, a ne mogu razumjeti što se događa bez podrške odraslih. Učitelji i stručni suradnici su osobe s kojima učenici uz vršnjake provode najviše vremena tijekom boravka u školi te su zaštitni čimbenik u njihovom mentalnom zdravlju. Nažalost, nemali broj učitelja se osjećaja nemoćno i nesigurno kada treba pomoći djetetu koje pokazuje probleme mentalnog zdravlja, što također loše utječe na njihovo mentalno zdravlje i osjećaj zadovoljstva poslom. Upravo zbog toga je od neobične važnosti stalno stručno usavršavanje učitelja i stručnih suradnika na području prevencija teškoći mentalnog zdravlja i problema u ponašanju te uključivanje što većeg broja djece i mladih, kao i njihovih roditelja u ŠPP, kako bi ih usmjerili, poticali njihova mišljenja, osvijestili svoje emocionalne snage, psihičke sposobnosti, želje i sklonosti. Na taj način će se ojačati zaštitni čimbenici koji osiguravaju mentalno zdravlje djece, a smanjit će se rizični čimbenici kao što su socijalna izolacija, poremećaji u ponašanju, odbacivanja i vršnjačko nasilje.
Cilj
Cilj(evi) projekta Tu smo jedni za druge - prevencija teškoći mentalnog zdravlja i problema u ponašanju je educiranje i osnaživanje kompetencija odgojno-obrazovnih djelatnika Osnovne škole Bedekovčina s ciljem usvajanja potrebnih znanja i vještina prepoznavanja i preveniranja teškoći mentalnog zdravlja i problema u ponašanju kod učenika.
Također, cilj nam je kod svih učenika kontinuirano razvijanje otpornosti i jačanje mentalnog zdravlja, poučavati ih prihvaćanju i uvažavanju različitosti, razumijevanju sebe i svojih potreba, strahova i želja te načina na koji komuniciramo i surađujemo s drugima. Vezano za ovaj projekt, to namjeravamo postići predavanjima i radionicama na satovima razrednog odjela tijekom nastavne godine (četiri po razrednom odjelu), a nakon završetka edukacija učitelja i stručnih suradnika. Zbog sve izraženijih problema mentalnog zdravlja kod učenika (simptomi depresivnosti, anksioznosti i stresa, porast učestalosti negativnih emocija koje prepoznaju kod sebe kada su u školi - umor, osjećaj nelagode, osjećaj nemira, nervoze, ljutnje ili bijesa i dr.), u preveniraju navedenoga nezaobilazni dionik su i roditelji/skrbnici učenika te je jedan od ciljeva također upoznavanje roditelja/skrbnika sa svim izazovima vezanim za mentalno zdravlje djece te osnaživanje njihovih kompetencija kod prepoznavanja i pružanja podrške djeci, što bi se provelo predavanjima vanjskih stručnjaka/suradnika (po jedno za roditelje učenika PN i RN), kao i radionicama na roditeljskim sastancima (dvije po razrednom odjelu).
Mentalno zdravlje, dobra psihosocijalna klima između učenika-učitelja-roditelja kao i nošenje sa zahtjevnim školskim i životnim odnosima i situacijama (izazovima) važno je u svakoj fazi čovjekovog života. Uz kvalitetno stručno osposobljavanje djelatnika škole, važno nam je omogućiti učenicima radionice na kojima će naučiti što je asertivnost i kako se suprotstaviti pesimističnim uvjerenjima te kako steći što objektivnije mišljenje o sebi da bi se osjećali ispunjeno i samopouzdano te mogli rješavati probleme i zauzeti se za sebe i svoja prava izravnim iznošenjem mišljenja i stavova bez da naštete drugoj osobi.
Opis programa
Projekt Tu smo jedni za druge - prevencija teškoći mentalnog zdravlja i problema u ponašanju obuhvaća više planiranih aktivnosti koje se odnose na edukacije (predavanja i radionice) odgojno-obrazovnih djelatnika, učenika te roditelja učenika Osnovne škole Bedekovčina.
Stručno usavršavanje i osposobljavanje svih odgojno-obrazovnih djelatnika Osnovne škole Bedekovčina planirano je kroz dvodnevne edukacije u organizaciji Centra za djecu, adolescente i roditelje - Centar DAR, koje će biti podijeljene na dva modula: „Emocionalni poremećaji kod djece – anksioznost, depresija, samoozljeđivanje, suicidalnost, školska fobija i izbjegavanje škole“ i „Autoagresivna i heteroagresivna ponašanja kod djece – poremećaji hranjenja, ovisnosti, poremećaji ponašanja te strategije prevencije i podrške“. Cilj je da odgojno-obrazovni djelatnici kroz navedene edukacije (predavanja i radionice) osnaže svoje kompetencije vezane za prepoznavanje i prevenciju teškoći vezanih za mentalno zdravlje učenika, kao i potencijalnih problema u ponašanju te da uspješnije i sigurnije podrže i njeguju brigu o mentalnom zdravlju učenika te razvijaju njihove socio-emocionalne kompetencije.
Nakon stručnog usavršavanja/provedenih edukacija odgojno-obrazovnih djelatnika, sa svim učenicima Osnovne škole Bedekovčina kontinuirano će se provoditi radionice implementacijom tema mentalnog zdravlja i socio-emocionalnog učenja u školi.
Radionice će provoditi prvenstveno razrednici na svojim satovima razrednog odjela/satovima razrednika, u suradnji sa stručnim suradnicama škole.
Vanjski stručni suradnik, Prof. prim. dr. sc. Vlatka Boričević Maršanić, dr. med. će, nakon provedenih edukacija za odgojno-obrazovne djelatnike, održati trening za stručne suradnike i razrednike, tj. dati upute i smjernice za provedbu predavanja i radionica na satovima razrednog odjela/satovima razrednika. Planirane su 4 predavanja/radionice po razrednom odjelu (4 sata razrednog odjela), primjerena uzrastu djece/učenika. O provedenim aktivnostima/radionicama vodit će se zabilješke, kao i upitnik zadovoljstva sudionika gdje će procijeniti koliko su bili uspješni u svladavanju zadataka te kolika je njihova osobna korisnost održanih radionica.
S obzirom da su roditelji/skrbnici nezaobilazni dionici u odgoju i obrazovanju, a posebno u području vezanom za mentalno zdravlje djece, nužno je osnaživanje njihovih kompetencija kod prepoznavanja i pružanja podrške djeci. Stoga će vanjski suradnici (Centar DAR) održati po jedno predavanje/radionicu za roditelje učenika razredne nastave i roditelje učenika predmetne nastave naziva „Mentalno zdravlje djece: izazovi i podrška“, a planirane su i radionice na roditeljskim sastancima (jedna do dvije po razrednom odjelu), koje bi provodili razrednici u suradnji sa stručnim suradnicima škole.
Također, planira se adaptirati i opremiti jedan dio matične škole pod nazivom „mirni kutak“ kako bi se učenicima (kad se za to javi potreba) omogućio prostor u kojem bi se stvorilo opušteno i ugodno ozračje. U tom dijelu učenici bi se osjećali sigurno, smireno i poticajno za učenje i stjecanje novih znanja i vještina te bi ih se lakše potaknulo na međusobno uvažavanje i poštivanje kroz jačanje samopouzdanja, samopoštovanja i zadovoljstva.
Trajanje projekta i razina preventivne aktivnosti
Trajanje projekta: Školska godina 2023./2024. (od eventualnog prihvaćanja projektnog prijedloga – listopad/studeni 2023. – lipanj 2024.)
Razina preventivne aktivnosti:
Edukacija i osnaživanje kompetencija odgojno-obrazovnih djelatnika Osnovne škole Bedekovčina (učitelji i stručna služba) s ciljem usvajanja potrebnih znanja i vještina prepoznavanja i preveniranja teškoći mentalnog zdravlja i problema u ponašanju kod učenika, s posebnim naglaskom na učenike u već detektiranom potencijalnom riziku od narušenog mentalnog zdravlja i evidentiranim problemima u ponašanju. Navedeno bi se realiziralo kroz dvodnevne edukacije (ukupno trajanje 10 sati) u organizaciji stručnog tima Centra za djecu, adolescente i roditelje - Centar DAR, koje će biti podijeljene na dva modula: „Emocionalni poremećaji kod djece – anksioznost, depresija, samoozljeđivanje, suicidalnost, školska fobija i izbjegavanje škole“ i „Autoagresivna i heteroagresivna ponašanja kod djece – poremećaji hranjenja, ovisnosti, poremećaji ponašanja te strategije prevencije i podrške“.
Također, predviđena su po su 4 predavanja/radionice po razrednom odjelu (4 sata razrednog odjela) za sve učenike/razredne odjele. Stručni tim Centra DAR, pod vodstvom Prof. prim. dr. sc. Vlatka Boričević Maršanić, dr. med. će, nakon provedenih edukacija za odgojno-obrazovne djelatnike, održati trening za stručne suradnike i razrednike, tj. dati upute i smjernice za provedbu predavanja i radionica na satovima razrednog odjela/satovima razrednika.
Razrednici (i stručni suradnici) će nastaviti provoditi radionice s učenicima svojih razrednih odjela i nakon završene edukacije koristeći u radu, prema dogovoru, materijale i priručnike centra DAR.
O provedenim aktivnostima/radionicama vodit će se zabilješke, kao i upitnik zadovoljstva sudionika gdje će procijeniti koliko su bili uspješni u svladavanju zadataka te kolika je njihova osobna korisnost održanih radionica.
Vanjski suradnici (Centar DAR) održati će po jedno predavanje/radionicu za roditelje učenika razredne nastave i roditelje učenika predmetne nastave (ukupno dva predavanja/radionice) na temu „Mentalno zdravlje djece: izazovi i podrška“.
Održat će se i radionice na roditeljskim sastancima svih razrednih odjela (jedna do dvije po razrednom odjelu), koje će provoditi razrednici u suradnji sa stručnim suradnicima škole, a nakon kojih će se također provoditi evaluacija.
Uređenje i opremanje jednoga prostora matične škole u „miran kutak“ gdje će se učenicima omogućiti, odnosno dati ugodnije i opuštenije okružje, bilo za potrebe individualnih razgovora s učiteljima/stručnim suradnicima, bilo kod određenih „kriznih trenutaka“ kod pojedinih učenika, gdje će imati dovoljno prostora i razumijevanja za sve ono što trenutno prolaze bez da ometaju druge i nepoželjno se ponašaju već da određenom samoregulacijom uspiju prevladati trenutne teškoće.
Predviđeno je da se projekt, tj. navedene aktivnosti kontinuirano provodi i u narednim školskim godinama.
Aktivnosti i metode
Realizacija projekta temelji se s jedna strane na educiranju i osnaživanju kompetencija odgojno-obrazovnih djelatnika Osnovne škole Bedekovčina s ciljem usvajanja potrebnih znanja i vještina prepoznavanja i preveniranja teškoći mentalnog zdravlja i problema u ponašanju kod učenika. S druge strane, cilj je kod svih učenika kontinuirano razvijanje otpornosti i jačanje mentalnog zdravlja, poučavati ih prihvaćanju i uvažavanju različitosti, razumijevanju sebe i svojih potreba, strahova i želja te načina na koji komuniciramo i surađujemo s drugima.
Edukacija djelatnika
Stručno usavršavanje i osposobljavanje (edukacija) svih odgojno-obrazovnih djelatnika Osnovne škole Bedekovčina planirano je kroz dvodnevne edukacije u organizaciji Centra za djecu, adolescente i roditelje - Centar DAR, koje će biti podijeljene na dva modula: „Emocionalni poremećaji kod djece – anksioznost, depresija, samoozljeđivanje, suicidalnost, školska fobija i izbjegavanje škole“ i „Autoagresivna i heteroagresivna ponašanja kod djece – poremećaji hranjenja, ovisnosti, poremećaji ponašanja te strategije prevencije i podrške“. Cilj je da odgojno-obrazovni djelatnici kroz navedene edukacije (predavanja i radionice) osnaže svoje kompetencije vezane za prepoznavanje i prevenciju teškoći vezanih za mentalno zdravlje učenika, kao i potencijalnih problema u ponašanju te da uspješnije i sigurnije podrže i njeguju brigu o mentalnom zdravlju učenika te razvijaju njihove socio-emocionalne kompetencije.
Također, stručni tim Centra DAR, pod vodstvom Prof. prim. dr. sc. Vlatka Boričević Maršanić, dr. med. će, nakon provedenih edukacija za odgojno-obrazovne djelatnike, održati trening za stručne suradnike i razrednike, tj. dati upute i smjernice za provedbu predavanja i radionica na satovima razrednog odjela/satovima razrednika.
Radionice na satovima razrednog odjela/satovima razrednika
Predviđena su po su 4 predavanja/radionice po razrednom odjelu (4 sata razrednog odjela) za sve učenike/razredne odjele.
Razrednici (i stručni suradnici) će nastaviti provoditi radionice s učenicima svojih razrednih odjela i nakon završene edukacije koristeći u radu, prema dogovoru, materijale i priručnike centra DAR.
Rad na satovima razrednika:
• korištenje materijala i publikacija Centra DAR
• Korištenje dostupnog radnog materijala za učitelje/nastavnike Odgojnog savjetovališta ERF-a pod nazivom „Slika o sebi - Okvir za osnaživanje učenika“ koji sadržava prijedloge većeg broja aktivnosti i pripadajućih radnih listova, a čija provedba je usmjerena poticanju djece i mladih na promišljanje o sebi, vođenju u tom procesu i podržavanju njihovog pozitivnog razvoja te davanje doprinosa razvoju samopoštovanja i samopouzdanja učenika. Sadržaji su iskoristivi i za upoznavanje i međusobno povezivanje učenika, stvaranje (bolje) grupne kohezije i pozitivnijeg okruženja te unaprjeđenja razrednih odnosa.
• Zbirka nastavnih priprema „Protresi“ za razvoj emocionalne otpornosti i suočavanja s krizom za primjenu u osnovnim školama (dokumenti se mogu preuzeti s internetske stranice Foruma za slobodu odgoja).
• Korištenje dostupnog radnog materijala za učitelje/nastavnike Odgojnog savjetovališta Nastavno-kliničkog centra Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta pod nazivom „Briga za mentalno zdravlje“ koji predstavlja koristan resurs u provedbi aktivnosti s djecom i mladima vezano uz teme mentalnog zdravlja i socijalno-emocionalnih kompetencija.
• Korištenje drugih dostupnih socijalno pedagoških programa i radionica.
Pripremljene aktivnosti realizirati će se na satovima razrednika i kao dopuna preventivnom radu i školskim projektima. Izbor tema, aktivnosti, dinamika i način rada prilagodljiv je posebnostima razrednih odjela (broju učenika, dobi, njihovim razvojnim karakteristikama i preferiranim modalitetima učenja, iskazanom interesu i potrebama, prethodnom iskustvu sudjelovanja u sličnim sadržajima, međusobnim odnosima i dr.).
Predavanja/radionice za roditelje/skrbnike
Vanjski suradnici (Centar DAR) održati će po jedno predavanje/radionicu za roditelje učenika razredne nastave i roditelje učenika predmetne nastave (ukupno dva predavanja/radionice, svako očekivanog trajanja 75 minuta) na temu „Mentalno zdravlje djece: izazovi i podrška“.
Nakon toga je planirano održati radionice na roditeljskim sastancima svih razrednih odjela (jedna do dvije po razrednom odjelu), koje će provoditi razrednici u suradnji sa stručnim suradnicima škole, a nakon kojih će se također provoditi evaluacija. Razrada tema i aktivnosti ovisit će i prilagoditi se dobi učenika (uzrastu), njihovim razvojnim karakteristikama i preferiranim modalitetima učenja, iskazanom interesu i potrebama, prethodnom iskustvu sudjelovanja u sličnim sadržajima, međusobnim odnosima i dr.
Uređenje i opremanje „mirnog kutka“
Planirano uređenje i opremanje jednoga prostora matične škole u „miran kutak“ gdje će se učenicima odnosno osigurati ugodnije i opuštenije okružje, bilo za potrebe individualnih razgovora s učiteljima/stručnim suradnicima, bilo kod određenih „kriznih trenutaka“ kod pojedinih učenika, gdje će imati dovoljno prostora i razumijevanja za sve ono što trenutno prolaze bez da ometaju druge i nepoželjno se ponašaju već da određenom samoregulacijom uspiju prevladati trenutne teškoće. Uređenje i opremanje „mirnog kutka“ zasniva se na pretpostavci da se dijete/učenik tamo osjeća opušteno i smireno pa bi se u tu svrhu krenulo s nabavkom određene opreme koja bi se kasnije i po potrebi nadopunjavala iz vlastitih financijskih sredstava. Za početak bi se krenulo s nabavkom tepiha ili pjenastih strunjača, vreća za sjedenje, gnijezdo za ljuljanje ili možda terapijska njihaljka i slično.
Opis korisnika
Realizacija projekta podrazumijeva aktivnu uključenost svih dionika odgoja i obrazovanja u Osnovnoj školi Bedekovčina.
Svi učitelji i stručni suradnici će sudjelovati na dvodnevnom stručnom usavršavanju i osposobljavanju (edukaciji) u organizaciji Centra za djecu, adolescente i roditelje - Centar DAR, u ukupnom trajanju od 10 sati.
Razrednici i stručni suradnici proći će trening stručnog tima Centra DAR, odnosno dobiti uputstva i smjernice za provedbu predavanja i radionica na satovima razrednog odjela/satovima razrednika.
Potom će se održati predavanja/radionice na satovima razrednika u svim razrednim odjelima škole (4 u svakom RO), što znači da će biti uključeni svi učenici Osnovne škole Bedekovčina.
Vanjski suradnici (Centar DAR) održati će po jedno predavanje/radionicu za roditelje učenika razredne nastave i roditelje učenika predmetne nastave (ukupno dva predavanja/radionice, svako očekivanog trajanja 75 minuta) na temu „Mentalno zdravlje djece: izazovi i podrška“.
Nakon toga je planirano održati radionice na roditeljskim sastancima svih razrednih odjela (jedna do dvije po razrednom odjelu), koje će provoditi razrednici u suradnji sa stručnim suradnicima škole, što znači da će potencijalno sudjelovati i svi zainteresirani roditelji.
Koristi od projekta imat će svi dionici odgoja i obrazovanja u Osnovnoj školi Bedekovčina.
Očekivani rezultati
Očekivanja i pretpostavke su da će se nakon stručnog usavršavanja i osposobljavanja (edukaciji) u organizaciji Centra za djecu, adolescente i roditelje - Centar DAR, u ukupnom trajanju od 10 sati, svi odgojno-obrazovni djelatnici OŠ Bedekovčina osnažiti postojeće i steći nove kompetencije na području prevencije teškoći mentalnog zdravlja i problema u ponašanju, odnosno socio-emocionalnog razvoja djece, kao i na području jačanja mentalnog zdravlja. Moći će se pravovremeno prepoznati potencijalni rizici vezani za mentalno zdravlje učenika i/ili potencijalno neprihvatljivih oblika ponašanja. S istim će se upoznati svi učenici i roditelji, koji će na taj način upoznati ili prepoznati određene rane pokazatelje mogućih većih problema vezanih za socio-emocionalni razvoj i/ili mentalno zdravlje.
Samim time očekuje se podizanje razine i pravovremenosti, pa i povjerenja u međusobnoj komunikaciji između djelatnika škole, učenika i roditelj/skrbnika. Preventivnim aktivnostima i programima očekujemo smanjenje evidentiranih poteškoća i smetnji po mentalno zdravlje (simptome depresivnosti, anksioznosti i stresa, osjećaja umora, nelagode, nemira, nervoze, ljutnje ili bijesa). Ojačat će se zaštitni čimbenici koji osiguravaju mentalno zdravlje djece, a smanjit će se rizični čimbenici kao što su socijalna izolacija, poremećaji u ponašanju, odbacivanja i vršnjačko nasilje. Također, posredno će se unaprijediti i kvaliteta nastavnog procesa te omogućiti djeci da implementacijom preventivnih programa i projekata učitelji stvaraju kvalitetnu okolinu u kojoj djeca odrastaju. Važno je imati na umu kako je mentalno zdravlje i dobrobit odgojno-obrazovnih djelatnika i ostalih stručnjaka ključan čimbenik jer su oni ti koji predstavljaju modele ponašanja i izvor podrške.
Edukacija/Stručno usavršavanje i osposobljavanje (edukacija) svih odgojno-obrazovnih djelatnika Osnovne škole Bedekovčina
Dana 2. i 3. siječnja 2024. godine u prostorima OŠ Bedekovčina održana je dvodnevna edukacija/stručno usavršavanje i osposobljavanje za sve odgojno-obrazovne djelatnike u trajanju od 10 sati; predavanja i radionice na temu Prevencija teškoći mentalnog zdravlja i problema u ponašanju (Emocionalni poremećaji kod djece – anksioznost, depresija, samoozljeđivanje, suicidalnost, školska fobija i izbjegavanje škole; Autoagresivna i heteroagresivna ponašanja kod djece – poremećaji hranjenja, ovisnosti, poremećaji ponašanja te strategije prevencije i podrške) održala je Prof. prim. dr. sc. Vlatka Boričević Maršanić, dr. med., Centar za djecu, adolescente i roditelje Zagreb - Centar DAR. Ukupno je aktivno sudjelovalo 35 odgojno-obrazovnih djelatnika OŠ Bedekovčina (učitelja i stručnih suradnika).
Održana predavanja za roditelje učenika razredne i predmetne nastave na temu “Mentalno zdravlje djece - Izazovi i podrška”
Dana 24. siječnja 2024. godine održano je predavanje za roditelje učenika razredne nastave na temu “Mentalno zdravlje djece - Izazovi i podrška”, dok je predavanje na istu temu, ali prilagođeno uzrastu djece/učenika i za roditelje učenika predmetne nastave održano 29. siječnja 2024. godine. Predavanja je održala Prof. prim. dr. sc. Vlatka Boričević Maršanić, dr. med., Centar za djecu, adolescente i roditelje Zagreb - Centar DAR.