Opis i ciljevi projekta:
Učenici OŠ Bedekovčina zamijetili su da se tijekom ljetnih mjeseci ljudi kupaju samo u jednom jezeru, a u ostalim ne; isto tako, na određenim dijelovima rijeke Krapine je znatno više riba i ribljih vrsta nego na drugim. Pretpostavili su da je pretežno negativno djelovanje ljudi uzrok smanjenju kakvoće vode u Bedekovčanskim jezerima i rijeci Krapini. Stoga su, kod planiranja aktivnosti projekta „Težimo izvrsnosti“ i INA-e „Mali radoznalci“, u dogovoru s voditeljima/mentorima, učenici predložili da se „ispitaju“ razlozi utvrđenih pojava. Ispred učenika članova „Malih radoznalaca“, ideju za razradu projekta predložio je učenik 3.b razreda Vid Paradi.
Utvrđivanju razloga, kao i potvrđivanju svoje teorije te rješavanju problema zajednički će pristupiti učenici koji se u redovnoj nastavi i izvan nje ističu svojim interesom, radom na nastavi i kod kuće te stečenim znanjima i kompetencijama, a u sklopu projekta „Težimo izvrsnosti“ te izvannastavnih aktivnosti Mali radoznalci, Mladi prirodnjaci i Abeceda znanosti 4 (učenici RN), te Mladi biolozi, Mladi geografi i Mladi kemičari, uz mentorski rad i vođenje svojih razrednih učitelja biologije, geografije i kemije (sveukupno oko 50 učenika od 2.-8.-ih razreda). Projekt je zamišljen kao integrirana terenska i učionička nastava koja je problemski i radno- istraživački usmjerena. Model treba biti takav da polazi od problema za čije rješavanje trebaju znanja/ metodologija biologije, geografije i kemije. To je model stvarnog integriranja jer poveznica nije samo prostor u kojem smo se našli pa u njemu svaka struka (predmet) radi svoje, već se zajednički promišlja o tome kako riješiti problem alatima, znanjima i kompetencijama koje svaka struka (predmet) stavlja u funkciju zajedničkog cilja. Projekt će se realizirati radom na terenu i u učionici. Terenski dio projekta odvijat će se na četiri lokaliteta – dva na bedekovčanskim jezerima (Plavo i Prvo jezero), te dva na obližnjoj rijeci Krapini (lokalitet uzvodno od Bedekovčine i lokalitet nizvodno od Bedekovčine i njezine industrijske zone). Lokaliteti su izabrani na način da je na po jednom jezerskom i riječnom lokalitetu slabije izražen utjecaj čovjeka, a na druga dva jače (ispusti kanalizacije i otpadnih vode industrije, blizina oranica nagnutih prema vodi – pesticidi, herbicidi, umjetno gnojivo …). Osnovna pretpostavka je da će se s povećanim utjecajem ljudi smanjivati kakvoća vode u jezerima i rijeci Krapini. Znanjima i vještinama koje će steći na nastavi i edukacijom od strane svojih mentora na izvannastavnim aktivnostima, učenici će odrediti i pravilno označiti mjesta istraživanja, prikupljati uzorke, vršiti mjerenja i ispitivanja, obrađivati, analizirati i uspoređivati podatke, prezentirati rezultate istih, donijeti zaključke te ponuditi rješenja eventualnih problemskih situacija.
Na spomenutim lokalitetima učenici će u mješovitim skupinama jednom mjesečno tijekom školske godine 2019./2020. prikupljati, obrađivati i analizirati uzorke vode te određivati fizikalno-kemijska svojstva. Tome će prethoditi određivanje geografskih koordinata, nadmorske visine, ekspozicije te kartiranje svakog lokaliteta. Nakon terenske dionice, dobiveni podaci i rezultati će se dodatno obrađivati, analizirati, uspoređivati i objašnjavati u učionicama (kabinetima). Svaka tri mjeseca uzorci će se analizirati u laboratoriju HZJZ-a, gdje će djelatnici Zavoda učenike poučiti metodama pravilnog ispitivanja uzoraka kao i demonstrirati rad sa suvremenom opremom.
Na temelju prikupljenih i obrađenih uzoraka i podataka izradit će se prezentacija, a rezultati uzorkovanja i zaključci bit će prezentirani ostalim učenicima i svim zainteresiranima (članovima Športskog ribolovnog društva, predstavnicima Općine Bedekovčina …).
Realizacijom projekta utvrdit će se u kolikoj je mjeri i po kojim parametrima (manjak otopljenog kisika, povećana koncentracija nitrata i nitrita …) te u kojem je razdoblju godine najizraženiji utjecaj čovjeka na kakvoću vode, te će se dati preporuke na koji bi se način trebalo postupati da se navedeni utjecaji umanje. Također, kod učenika će se povećati interes za stjecanjem novih kompetencija, a povećati će se i ekološka osviještenost, kao i razvijati svijest o potrebi zaštite okoliša.
Proračun projekta:
Ukupni troškovi | 19.904,75 KN |
Komplet za ispitivanje kvalitete vode (2 kom) | 4.000,00 kn |
Mikroskop Konus Academy-2 1000x, 5305 –– A/D Electronic (2 kom) | 4.600,00 kn |
Globisens Labdisc Physio (1 kom) | 6.248,75 kn |
Zavod za javno zdravstvo, Zlatar – Usluge mjerenja i ispitivanja uzoraka (pH, vodljivost, otopljeni kisik, nitrati, nitriti, fosfati, tvrdoća i ostali ioni) – za uzorke s 4 lokaliteta | 3 056,00 kn |
Ostali sitni pribor (epruvete, čaše, stakalca, pincete, kapaljke, škare, PVC kadice …) | 2.000,00 kn |